سئو چیست

سئو چیست؟

وب فینیتی | سئو مخفف سه کلمه‌ Search Engine Optimization است و در زبان فارسی به سئو معروف شده است، در زبان انگلیسی اس‌ای‌او تلفظ می‌شود و به معنی بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو است، در واقع مجموعه‌ای از عملیات‌های پیوسته که منجر می‌شوند یک سایت برای کلمه‌کلیدی هدف رتبه‌های خوبی در گوگل کسب کند را سئو می‌گویند.

این کلمه انگلیسی زمانی ساخته شد که فرآیند رسیدن یک سایت به رتبه‌های اول گوگل تبدیل به عملیاتی شد که می‌توان با اجرای آن رتبه‌های خوبی در گوگل کسب کرد.

می‌توان گفت سئو، راهکاری برای افزایش ترافیک وب سایت و کسب جایگاه بهتر در نتایج جستجوی گوگل است که با رعایت دستورالعمل‌ها و تکنیک‌هایی که در بخش فنی سایت و تولید محتوا و همچنین عملیاتی که خارج از سایت بر روی آن انجام می‌شود به افزایش آمار بازدید سایت و درنتیجه فروش سایت کمک می‌کند. یک سایت بدون نداشتن سئو هرگز رشد نمی‌کند و محکوم به نابودی و شکست نیز خواهد بود. اگر شما هم جز افرادی هستید که می‌خواهید کسب و کار پررونقی از طریق سایت خود داشته باشید حتماً برای سئو سایت خود ارزش زیادی قائل شوید.

عملیات سئو دقیقا به چه معناست؟

گاهی اوقات سئو فقط با هدف ایجاد اطمینان برای موتورهای جستجو مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما در واقع موتورهای جستجو دنبال رتبه‌دادن به وبسایت‌هایی هستند که برای کاربران مفید باشند و در نهایت برای انسان‌ها بهینه سازی شده باشند. یعنی اگر کاربری در سایت شما احساس بهتری داشته باشد و زمان بیشتری را بگذراند یک امتیاز مثبت برای شما در نظر گرفته می‌شود.

موتورهای جستجو به دنبال ارائه بهترین خدمات به کاربرانشان هستند. به عبارتی موتورهای جستجو به دنبال ارائه نتایجی در صفحات جستجو هستند که علاوه بر داشتن بهترین کیفیت، مرتبط‌ترین محتوا به چیزی باشد که شخص جستجو کننده به دنبال آن است.

بمنظور انجام این کار، موتورهای جستجو وب سایت‌های مختلف را کاوش و بررسی کرده تا بهتر متوجه موضوع و کم و کیف محتوای آنها شوند. بطور کلی، عملیات سئو فرآیند بهینه سازی محتوای آنلاین شماست به طوری که موتور جستجو مایل به نمایش آن محتوا بعنوان بهترین نتیجه برای جستجوی کلمات کلیدی هدف شما باشد.

عملیات سئو سایت را به سه روش مختلف می‌توانیم انجام داد:
  • سئو کلاه سیاه یا عملیات خلافکارانه
  • سئو کلاه خاکستری یا عملیات سالم با کمی تخلف
  • سئو کلاه سفید که عملیات کاملا قانونی است

خوب واضح است که در روش کلاه سیاه اجرای عملیات غیر قانونی است و شاید نتایج زودتر به صفحه اول گوگل برسند یا شاید هم شما توسط گوگل شناسایی و جریمه شوید، اما در روش کلاه خاکستری و سفید عملیات قانونی است اما در روش خاکستری گاهی تخلفات کوچکی برای فریب گوگل انجام می‌شود که در روش کلاه سفید انجام نمی‌شود. هرگز برای رشد سایت خود از سئو کلاه سیاه یا خلافکارانه استفاده نکنید. شاید با استفاده از این روش به سرعت سایت شما رشد کند اما در آینده از نظر گوگل متخلف شناخته می‌شوید. در این حالت گوگل تا مدت‌های بسیار طولانی و یا حتی برای همیشه به شما اجازه حضور در صفحات اول را نمی‌دهد.

3 گام اصلی برای انجام عملیات سئو کدامند؟

شما با هر روشی که بخواهید سئو را پیش ببرید، سفید، خاکستری یا سیاه، تفاوتی ندارد، به‌هر‌حال این عملیات در 3 گام انجام می‌شود، ابتدا نیاز مشکلات فنی سایت رفع شود، سپس مشکلات داخلی و در نهایت بهبود خارجی یا عملیات خارج از سایت آغاز می‌شود. البته این 3 گام می‌توانند به صورت موازی نیز پیش بروند که نیاز به تخصص بیشتری برای انجام این موضوع است.

1. گام اول سئو تکنیکال یا Technical SEO

2. گام دوم سئو داخلی یا On-Page SEO

3. گام سوم سئو خارجی یا Off-Page SEO

خوب برای آشنایی بیشتر با هربخش، جداگانه هرگام را با هم بررسی می‌کنیم تا بدانیم شامل چه عملیات و اقداماتی می‌شود و در نهایت چه توقعی می‌توان بعد از برداشتن هرگام داشت.

سئو تکنیکال یا Technical SEO چیست؟

منظور از Technical Seo (سئوی فنی) بهبود جنبه‌های فنی و تکنیکی یک وب سایت بمنظور افزایش رتبه صفحات آن در موتورهای جستجو است. ارکان تکنیکال سئو، قابل فهم ساختن هرچه تمام‌تر محتوای یک وب سایت برای موتور جستجو و نیز سریع و آسان کردن فرآیند بررسی آن است. به بیان دیگر، با استفاده از سئوی تکنیکال، به موتورهای جستجو کمک می‌کنید تا راحت‌تر به وب سایت شما دسترسی پیدا کرده و آن را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند. دلیل نام‌گذاری تکنیکال سئو یا سئوی فنی این است که، در اصل این نوع سئو هیچ ارتباطی با محتوای وب سایت شما ندارد و هدف اصلی آن بهینه سازی زیربنا و زیرساخت وب سایت شماست.

سئو داخلی یا On-Page SEO چیست؟

On Page Seo (سئوی داخل صفحات) فرآیند بهینه سازی محتوای صفحات وب هم برای موتورهای جستجو و هم برای کاربران است. چراکه بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو در این شیوه از بهینه سازی، در گروی بهینه سازی صفحات برای کاربران است. فرآیند سئوی داخلی یا On Page Seo  علاوه بر انتشار محتوای مرتبط و باکیفیت، شامل مواردی ازقبیل بهینه سازی عنوان، تگ‌ها و تصاویر است. با سئوی داخلی ، شما وب سایتتان را برای کاربران کاربردی‌تر و باارزش‌تر می‌سازید. هرچه وب سایتتان از دید کاربران کارآمدتر و مفیدتر باشد، ترافیک و بازدید بیشتری دریافت خواهید کرد؛ و این به معنی ارتقای رتبه شما در موتورهای جستجو است. محتوای یونیک و سئو شده به شما در این موضوع کمک زیادی می‌کند. نوشتن یک محتوای ساده اما سرشار از نکات مفید برای کاربران با رعایت علائم نگارشی، پاراگراف‌های کوتاه، متون جذاب، ارتباط صمیمانه با کاربر تا حد زیادی در فرایند سئو داخلی به شما کمک می‌کند.

سئو خارجی یا Off-Page SEO چیست؟

Off Page Seo (سئوی خارج از صفحات) تمام فعالیت‌هایی است که با هدف ارتقای رتبه صفحات در موتورهای جستجو، خارج از وب سایت انجام می‌گیرد. یک سایت با بک لینک‌های باارزش بیشتر، معمولا رتبه بهتری در مقایسه با وب سایتی مشابه با بک لینک‌های کمتر می‌گیرد. موتورهای جستجو بک لینک‌ها را نشانه محتوای باکیفیت قابل ارجاع و استناد درنظر می‌گیرند. اما بسیاری  Off Page Seo  را همان لینک سازی می‌پندارند درحالی‌که اینگونه نیست و لینک سازی فقط بخش اعظمی از این شیوه بهینه سازی را تشکیل می‌دهد. برای مثال، مواردی ازقبیل بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و نام تجاری نیز جزو سئوی خارجی محسوب می‌شود و اهمیت بسیاری دارد. به بیانی دیگر، Off Page Seo  تمام کارهایی است که خارج از یک وب سایت انجام می‌گیرد تا موتورهای جستجو آن وب سایت را قابل اعتماد و معتبر به حساب بیاورند.

چرا سئو در فروش تاثیر فوق العاده ای دارد؟

قبل از پاسخ به این سوال یک سوال دیگر از خود بپرسید؛ چرا ما اقدام به تاسیس سایت می‌کنیم؟ جواب بسیار بدیهی است. اولین هدف از تاسیس سایت کسب درآمد است. اما مهمترین راهکار برای افزایش درآمد سایت و بالارفتن بازدید آن، سئو است. سئو یک راهکار موثر برای افزایش درآمد سایت و برتری آن نسبت به رقبا است.
سئو به شما کمک می‌کند تا بتوانید نردبان ترقی را طی و از رقبای خود پیشی بگیرید. سئو به افزایش درآمد سایت از طریق بازدید کمک می‌کند.

فروش بیشتر مهم‌ترین مسئله برای هر کسب و کاری اعم از سنتی و دیجیتالی است. افزایش فروش اینترنتی نیز مانند هر کسب و کار دیگری، نیازمند دیده شدن یا اصطلاحا در چشم بودن است. برای روشن‌تر ساختن این مسئله، اجازه دهید تا آن را در قالب یک مثال بیاوریم. فرض کنید می‌خواهید یک مغازه باز کنید. اولین و مهم‌ترین مسئله‌ای که مورد توجه قرار می‌دهید قطعا مکان و موقعیت مغازه است. هر‌چه مغازه شما در مکان‌های پر‌تردد و شلوغ‌تر شهر باشد، قطعا برایتان مطلوب‌تر است؛ چرا‌که اصطلاحا پاخور خوبی داشته و احتمال فروش و کسب سود را برایتان چند برابر می‌کند. بدیهی است که مغازه‌ای بر خیابان اصلی بسیار بیشتر از مغازه‌ای مشابه در کوچه پس کوچه، مشتری دارد.
در فضای اینترنت نیز همین‌گونه است؛ با این تفاوت که موقعیت مغازه شما با ابزاری مثل خیابان اصلی یا کوچه پس کوچه سنجیده نمی‌شود. در کسب و کار اینترنتی، موقعیت فروشگاه (وب سایت) شما را، جایگاه و رتبه آن تعیین می‌کند. هرچه فروشگاه اینترنتی شما (چه بازرگانی و چه خدماتی) جایگاه و رتبه بالا‌تری داشته باشد، قطعا مشتریان بیشتری نیز خواهد داشت؛ و این افزایش مشتری، به معنی افزایش فروش و کسب سود بیشتر است. حال، این موتور جستجو (گوگل) است که جایگاه و رتبه سایت شما را تعیین می‌کند و این کار را نیز با در نظر گرفتن استاندارد‌ها و معیار‌هایی که سئو نام دارد انجام می‌دهد.
سئو برای جستجو و مشاهده هر‌چه بیشتر، بسیار مهم و موثر است؛ اما ارزش واقعی آن، چیزی فراتر است. بطور کلی، سئو‌ی خوب به چند دلیل در افزایش فروش اهمیت فراوان دارد:

  • باعث ایجاد اعتماد و اعتبار می‌شود
  • تجربه بهتری را برای کاربران رقم می‌زند
  • اگر در صفحه اول نباشید بازی را باخته اید
  • به افزایش ترافیک و بازدید منجر می‌شود
  • نسبتا به صرفه و ارزان است
  • یک استراتژی بلند‌مدت به حساب می‌آید
اگر می‌خواهید فروش خوبی داشته باشید باید سایت خود را سئو کنید

امروزه با توجه به پیشرفت علم و اینترنتی شدن خرید و فروش ، سئوی سایت بهترین و موثرترین گزینه برای سود و فروش بیشتر است. زمانی که سایت شما سئو شده باشد یعنی از نظر موتورهای جستجو سایت خوبی شناخته شود و در بالاترین رتبه در جستجوی گوگل قرار گیرد بی‌‌شک مطمئن باشید شما کارتان را درست انجام داده‌‌اید و در حوزه‌‌ای که فعالیت دارید بهترین هستید.  آن زمان باید تنها نگرانی شما رساندن به موقع محصولات و یا خدمات به کاربرانتان باشد . به عنوان مثال اگر شما یک وب سایتی را راه اندازی کرده‌‌اید که در آن فروش عطر و ادکلن انجام می‌دهید و از طریق سایت خود فروش خوبی ندارید سئو برای شما بهترین گزینه است.

هرچقدر هم به ظاهر و محتویات سایت خود اهمیت دهید و هرچقدر هزینه کنید تا زمانی که سایت توسط کاربرانتان قابل مشاهده نباشد فایده‌‌‌ای نخواهد داشت. خیلی مهم است که سایت شما برای یک انسان بهینه سازی شده باشد.

چرا وب سایت من به سئو نیاز دارد؟

بخش عظیم ترافیک اطلاعات در اینترنت توسط تبلیغات معتبر موتورهای جستجو صورت می‌‌‌گیرد. معتبرترین موتورهای جستجو عبارتند از گوگل، بینگ و یاهو اگرچه شبکه‌‌های اجتماعی گوناگون و مدل‌‌‌‌های دیگر ترافیک اطلاعات نیز می‌‌‌توانند برای سایت شما بازدیدکننده ایجاد کنند، اما موتورهای جستجو روش اصلی هدایت کاربران بیشتر در اینترنت است. چه سایت شما ارائه دهنده محتوا، سرویس، محصول و اطلاعات باشد و چه در مورد هر چیز دیگری باشد، این موضوع کاملا ثابت شده است.

  1. از رقبا پیشی بگیرید.
  2. در صدر نتایج گوگل دیده شوید.
  3. مشتریان هدفمند را به سایت خود هدایت کنید.
  4. فروش خود را چند برابر کنید.
  5. هزینه‌‌‌ی سئو بسیار پایین تر از تبلیغات اینترنتی می‌‌‌‌‌باشد.
  6. سئو در گوگل رایگان است اما تبلیغات در گوگل هزینه دارد.
  7. ترافیک در سایت بالا می‌‌‌رود.
  8. الکسا پایین می‌‌‌آید.
  9. برند سازی انجام می‌‌‌گیرد.
  10. اعضای سایت شما بسیار بالا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌رود.

موتورهای جستجو در هدف قرار دادن چیزی که مردم از پیشنهادهای شما به دنبالشان هستند منحصر به فرد عمل می‌‌‌کنند. در واقع موتورهای جستجو راه‌‌‌های ارتباطی هستند که این قضیه را عملی می‌‌‌‌کنند. اگر سایت شما توسط موتورهای جستجو پیدا نمی‌‌‌شود یا محتوای سایت شما در دیتابیس‌‌‌های آنها قرار نمی‌‌‌گیرد، به این معنیست که شما فرصت‌‌‌های شگفت انگیز حضور در موتورهای جستجو که در وب‌‌‌سایت‌‌‌های دیگر موجود است را از دست داده‌‌‌اید. موارد جستجو شده، همان کلماتی که کاربران آنها را در فرم جستجو تایپ می‌‌‌کنند دارای اهمیت فوق العاده‌‌ای می‌‌باشند. تجربه نشان داده است که ترافیک موتورهای جستجو می‌‌‌‌تواند به یک موفقیت ساماندهی شده یا بالعکس منجر شود. اهداف یک وب سایت می‌‌تواند ارائه تبلیغات‌‌، درآمدزایی یا نمایش محصولاتی باشد که مشابه آن درهیچ شبکه بازاریابی دیگری نباشد.

سرمایه‌‌‌گذاری در سئو چه از لحاظ زمانی و چه از لحاظ مادی، قادر است یک رتبه استثنائی در مقایسه با دیگر انواع مارکتینگ‌‌‌ها و کسب و کارهای پر رونق داشته باشد.

موتورهای جستجو چگونه سایت من را بدون سئو ارزیابی کنند؟

موتورهای جستجو هوشمند هستند اما با وجود پیشرفت فراوان هنوز به توسعه احتیاج دارند. موتورهای جستجو همواره در حال فعالیت در جهت بهبود بخشیدن به تکنولوژی به منظور بررسی عمیق‌‌تر در وب و بازخورد بهتر نتایج از کاربران هستند. اگرچه، محدودیت‌‌هایی نیز در نحوه عملکرد موتورهای جستجو وجود دارد اما سئوی صحیح می‌‌تواند هزاران بازدید و توجه را به طرف شما هدایت کند، در حالی که حرکات اشتباه می‌‌تواند سایت شما را از نتایج جستجوها به صورت عمیق عقب انداخته و یا سایت شما را در جایی که قابلیت مشاهده‌‌‌‌ی آن در کمترین حد ممکن است دفن نماید.

تفاوت سئو و تبلیغات اینترنتی در چیست؟

با توجه به پیشرفتی که موتور جستجوی گوگل در دنیای اینترنت داشته، برای کسب در آمد از طریق اینترنت قطعا باید در نتایج گوگل دیده شوید، برای دیده شدن در صفحات گوگل بدون بهینه سازی و سئوی وب سایتتان چندین گزینه خواهید داشت که به مقایسه بین سئو و تبلیغات اینترنتی خواهیم پرداخت:

تبلیغات اینترنتی شامل بنر‌‌های تبلیغاتی، پاپ آپ‌‌ها و تبلیغات کلیکی در انواع وب سایت‌‌ها است.

در ادامه چند مورد از تفاوت اصلی میان سئوی سایت و تبلیغات اینترنتی را عنوان می‌‌کنیم:

  • هزینه‌‌ی سئو بسیار به صرفه‌‌تر از هزینه‌‌‌ی بسیار سنگین تبلیغات است.
  • از طریق سئو به راحتی برند سازی می‌‌کنید و از نظر شهرت پیشرفت خواهید داشت اما در تبلیغات اینترنتی این گونه نیست.
  • تفاوت مهمی میان تبلیغات اینترنتی گسترده و نمایش سایت شما در گوگل وجود دارد این تفاوت این است که وقتی شما تبلیغات اینترنتی را به صورت  گسترده در اینترنت انجام می‌دهید تمام کاربران هدف و غیر هدف تبلیغات شما را می‌بینند و ممکن است که از تبلیغ شما خوششان بیایید و وارد سایت شما شوند اما زمانی که شما سئو انجام می‌دهید  فقط مخاطبین هدف که کلمات کلیدی شما را جستجو کردند سایت شما را می‌بینند و ترافیک ارزشمندتری وارد سایتتان می‌کنید.
  • الکسای سایت پس از سئو به شدت پایین می‌‌آید و این مورد باعث جلب اعتماد کاربران سایت شما خواهد شد.
  • پس از سئو ترافیک سایت به صورت مفید و هدفمند بالا می‌‌رود و می‌‌توانید فروش خوبی داشته باشید.
  • یکی از مهمترین مراحل انجام سئو انتخاب کلمات کلیدی مناسب می‌‌باشد اگر کلمات کلیدی مناسبی را برای صفحات هدفمند صحیح سئو کنید می‌‌‌توانید به راحتی اعضای سایت خود را افزایش دهید.
قیمت سئو‌ی یک وب سایت چگونه برآورد می‌شود؟

در تعیین اینکه به چه بودجه‌ای برای سئوی سایت خود نیاز دارید، عوامل و معیار‌های مختلفی دخیل هستند. میزان سختی و رقابت در کلمات کلیدی هدف گذاری شده، بررسی وضعیت و ساختار سایت و صفحات آن، تعداد صفحات موجود در وبسایت شما و تحلیل رقبایتان عمده عواملی هستند که در قیمت گذاری سئو‌ی یک سایت مد نظر قرار گرفته می‌شوند. بطور کلی، در بررسی یک وب سایت، پرسش‌های زیر مطرح می‌شوند و سپس مدت زمان مورد نیاز و مبلغ قابل پرداخت برای سئو‌ی آن، برآورد می‌شود.

  • اینکه سایت شما سایتی نو‌ظهور است یا سابقه فعالیت دارد؟
  • توانسته در دوران فعالیت خود روی کلمه ای رتبه بگیرد؟
  • اعتبار صفحات آن چگونه است؟
  • وضعیت لینک سازی آن به چه صورت است؟ اگر لینک سازی انجام گرفته، لینک‌ها چقدر مفید یا مضر بوده‌اند؟
  • میزان ورودی های سایت چقدر بوده است؟
  • رقبا با چه کلمات کلیدی و چه محتوایی در صفحه یک هستند؟ اعتبارشان چقدر است؟
  • اصلا امکان گرفتن جایگاه در صفحه یک وجود دارد یا خیر؟
پس از سئو چه افرادی وارد وب سایت من می‌شوند؟

اینکه چه افرادی از وب سایت شما دیدن می‌کنند، به عوامل مختلفی بستگی دارد. مخاطبان هدف شما اغلب بر‌اساس عوامل و فاکتور‌هایی همچون جنسیت، سن، شغل، درآمد و موقعیت جغرافیایی دسته بندی می‌شوند. این دسته بندی‌ها نیز متناسب با کلمات کلیدی هدف گذاری شده و یا نوع محصولات یا خدماتی که قصد ارائه آن‌ها را دارید، شکل خواهند گرفت. برای مثال، مشتریان شرکت‌های آرایشی عمدتا بانوان هستند و یا مشتریان بسته‌های آموزشی کنکور، دانش‌آموزان خواهند بود. بطور کلی، محتوای سایت شما روی مجموعه‌ای از یک سری کلمات کلیدی سئو می‌شود که افراد با جستجو‌ی آن‌ها، می‌توانند سایت شما را در میان سایت‌های مشابه ببینند. حال، تعیین این که چه افرادی وارد وب سایت شما شوند امری است کاملا نسبی و وابسته به تصمیم و استراتژی خودتان. این شمایید که تعریف می‌کنید چه افرادی و با چه هدفی وارد وب سایتتان شده و از خدمات و محصولات سایتتان بهره ببرند.