تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و واسط

وب فینیتی | یکی از اصلی ترین مراحل راه اندازی فروشگاه آنلاین، انتخاب درگاه پرداخت و اتصال آن به سایت است و برای انتخاب درگاه مناسب لازم است از تفاوت های درگاه پرداخت واسط و مستقیم آگاه باشید.

به همین دلیل در ادامه به تفاوت های اصلی درگاه پرداخت مستقیم بانکی و درگاه واسط اشاره می کنیم تا بتوانید بهترین درگاه پرداخت را انتخاب کنید.

تفاوت درگاه پرداخت مستقیم و غیرمستقیم (واسط)

درگاه های مستقیم بانکی در اصل درگاه های ارائه شده توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت PSP و درگاه های غیرمستقیم(واسط)، پرداخت یارهای معرفی شده توسط بانک مرکزی هستند که مجوزهای لازم را برای ارائه غیرمستقیم ابزارهای پرداخت دارند.

عبارت PSP سرواژه‌ی Payment Service Provider یا ارائه‌دهنده خدمات پرداخت است. شرکت‌های PSP، شرکت‌های بزرگ حوزه مالی و بانکی هستند که خدمات پرداختی را به کسب‌وکارها ارائه می‌دهند. در کشور ما تنها دوازده PSP رسمی فعالیت دارند که لیست آن‌ها را می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

  درگاه پرداخت مستقیم بانکی درگاه پرداخت غیرمستقیم(واسط)
اخذ نماد اعتماد الکترونیک (e-namad) اجباری فعلا اختیاری (البته از آذر 1400 اجباری شده ولی کسی نمیگیره!)
مدت زمان دریافت درگاه پرداخت حداقل ۲ تا ۳ هفته (درصورت تکمیل مدارک) یک روز کاری
ساختار گرافیکی نامناسب جذاب و کاربرپسند
امکان پیگیری آنی تراکنش ها ندارد دارد
سیستم های اطلاع رسانی لحظه ای (پیامک و … ) ندارد دارد
افزونه (پلاگین) درگاه پرداخت ندارد دارد
پشتیبانی آنلاین ندارد دارد
کارمزد ندارد دارد
پنل گزارشات تحلیلی آنلاین ندارد دارد
امکانات جانبی ( کیف پول، تسهیم و … ) ندارد دارد
مسیردهی هوشمند ( سوییچینگ ) ندارد دارد

 

تفاوت مدت زمان دریافت درگاه پرداخت واسط و مستقیم

درگاه های پرداخت واسط در کمتر از ۱ روزه کاری فعال می شوند اما درگاه های پرداخت مستقیم نیاز به بررسی مدارک و مجوزها توسط بانک و PSP ها دارند به همین دلیل حداقل ۲ تا ۳ هفته تاخیر دارند و لزوما به تمامی کسب و کارها، درگاه پرداخت داده نمی شود.

تفاوت ساختار گرافیکی درگاه واسط و مستقیم

درگاه های واسط مورد پسند کاربران و بسیار راحت و کاربردی طراحی می شوند اما درگاه های مستقیم ساختار  راحت، جذاب و کارآمدی ندارند.

تفاوت پیگیری تراکنش ها در درگاه مستقیم و درگاه پرداخت واسط

امکان پیگیری تراکنش ها در درگاه های مستقیم حداقل تا ۲۴ ساعت پس از انجام تراکنش وجود ندارد اما درگاه های واسط روش های پیگیری آنی و متفاوتی را برای بررسی تراکنش ها در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

سیستم های اعلان لحظه ای

درگاه های مستقیم سرویسی برای اطلاع رسانی لحظه ای تراکنش ها و تسویه ها ندارند درصورتیکه درگاه های واسط برای اطلاع رسانی جزییات تراکنش ها و پرداخت ها از سرویس های اعلان متفاوتی مانند پیامک، بات تلگرام، اپلیکیشن و … استفاده می‌کنند.

کارمزد

درحال حاضر درگاه های پرداخت مستقیم رایگان هستند اما درگاه های پرداخت واسط درصدی از مبلغ تراکنش را تا سقف مشخصی دریافت می کنند که این مبلغ در مقابل خدمات جانبی ارائه شده توسط آنها بسیار ناچیز است. البته درگاه های واسط این امکان را دارند تا پذیرندگان درگاه بتوانند کارمزد تراکنش را از مشتریان خود دریافت کنند.

گزارش گیری

درگاه های پرداخت واسط پنل های گزارش گیری پیشرفته که تراکنش ها و فروش کسب و کار شما را در قالب نمودارهای تحلیل بررسی می کند، در اختیار شما قرار می دهند.

نصب راحت

برای نصب درگاه پرداخت مستقیم باید دانش فنی کافی داشته باشید اما برای نصب درگاه پرداخت واسط می توانید از مستندات ارائه شده و یا افزونه ها استفاده کنید و به راحتی درگاه پرداخت خود را نصب کنید.

پشتیبانی قدرتمند

از تفاوت های مهم درگاه پرداخت واسط و مستقیم، پشتیبانی درگاه ها است.

ارتباط با پشتیبانی درگاه مستقیم فقط از طریق تماس تلفنی با تاخیر زیاد امکان پذیر است در صورتیکه درگاه های واسط پشتیبانی آنلاین دارند و در تمامی ساعات با سرعت و کیفیت بالا پاسخگو هستند.

امکانات جانبی

درگاه های پرداخت واسط امکانات جانبی مفیدی را در اختیار کاربران خود قرار می دهند.

برای مثال یکی از سرویس های ارائه شده توسط درگاه پرداخت های واسط سرویس تسهیم می باشد که با استفاده از این سرویس صاحبان کسب و کارهای اشتراکی می توانند مبالغ حاصل از تراکنش ها را بین صاحبان کسب و کار تقسیم کنند.

سرویس جذاب دیگر درگاه پرداخت های واسط، مسیردهی هوشمند(سوییچینگ) می باشد.

این سرویس با بررسی لحظه ای درگاه های مختلف، مشتریان شما را در هرلحظه به بهترین و سریع ترین درگاه پرداخت متصل میکند و تراکنش ها با نرخ موفقیت بسیار بالا انجام میشوند.

درگاه واسط یا درگاه مستقیم؟!

اگر به دنبال ابزار پرداخت برای کسب و کارتان هستید و بیشتر از یک صفحه پرداخت آنلاین نیاز دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از درگاه پرداخت اینترنتی واسط است.

شاید در نگاه اول رایگان بودن درگاه پرداخت مستقیم جذاب باشد اما سایر تفاوت های درگاه واسط و مستقیم ازجمله پشتیبانی ضعیف، مدارک و مجوزهای موردنیاز و مدت زمان لازم برای تایید مدارک این جذابیت را از بین می‌برد و علاوه بر این امکانات جانبی درگاه های واسط می‌توانند بسیاری از نیازهای پرداختی کسب و کارتان را به راحتی برطرف کنند.