تفاوت قالب رایگان و پولی وردپرس

تفاوت قالب رایگان و پولی وردپرس

قالب وردپرس چیست؟

وب فینیتی | قالب‌ها یکی از مهم‌ترین قسمت‌های سایت شما هستند که طراحی آن‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از قالب‌ها شما می‌توانید به سایتتان ظاهری زیبا و جذاب دهید. که این عامل خود می‌تواند سبب جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت شما شود. خود وردپرس به‌طور پیش‌فرض چند قالب در اختیار شما قرار می‌دهد که شما می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید. شما به‌راحتی می‌توانید این قالب‌ها را مدیریت کرده و از طراحی و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن‌ها استفاده نمایید.

شما باید با در نظر گرفتن نیاز سایت خود و همچنین نیاز کاربران سایتتان قالب موردنظر خود را انتخاب کنید. پس در نظر داشته باشید که در قدم اول برای انتخاب قالب کارکرد و هدف سایتتان را در نظر بگیرید. شما می‌توانید با استفاده از قالب‌های متفاوتی که در دسترس کاربران قرار داده‌شده است ظاهر ساییتان را تغییر دهید و از قالب‌های رایگان یا سفارشی که در اختیاردارید در جهت بهبود سایت خود استفاده کنید. قالب‌های غیر رایگان به دلیل قابلیت‌های بیشتری که برای کاربرانشان ایجاد می‌کنند از برتری نسبت به قالب‌های رایگان برخوردار هستند به همین دلیل بسیاری از وب‌مستران ترجیح می‌دهدند از قالب‌های غیر رایگان استفاده کنند.

پوسته به سه بخش فایل style.css، فایل پیوسته وردپرس و فایل اختیاری functions.php که به کاربر امکان تغییر در پوسته را می‌دهد تقسیم می‌شود. هر پوسته حتماً باید یک فایل style.css را داشته باشد به این دلیل که نمی‌توان شکل‌های مانند آن را برای قالب‌های دیگر استفاده کرد.

قالب‌ها انواع مختلفی مثل قالب فروشگاهی، قالب خبری و… را دارند. درواقع این قالب سایت شما است که شکل ظاهری سایت شما را به کاربرانتان نمایش می‌دهد. دسترسی به قالب‌ها از طریق قسمت پیشخوان و سپس قسمت نمایش امکان‌پذیر می‌باشد.

قالب وردپرس رایگان

تعداد زیادی از قالب‌ها به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار داده‌شده است که شما می‌توانید به‌راحتی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای از آن‌ها استفاده کنید. که این سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های شما می‌گردد. برخی نیز به‌صورت حرفه‌ای و غیر رایگان قرار داده شده است و به همین دلیل دارای امکانات منحصربه‌فردی هستند.

به نظر شما تفاوت بین قالب‌های رایگان وردپرس و قالب‌های حرفه‌ای وردپرس چیست؟ هرکدام چه معایب و چه مزایایی دارند؟ اگر این سؤال برای شما پیش‌آمده جای کاملاً درستی آمده‌اید! چون در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع با هم بحث و گفتگو کنیم.

شما می‌توانید توسط سایت wordpress.org به‌طور کاملا مطمئن قالب‌های رایگان زیادی را دانلود کنید.

مزایای استفاده از قالب وردپرس رایگان

خب ابتدا ببینیم ما چه موقع باید بگوییم این قالب یک قالب وردپرس رایگان است؟ درواقع زمانی یک قالب رایگان است که از سایت https://wordpress.org/themes دریافت شود و یا توسط سایت‌های طراح به‌صورت رایگان در سطح اینترنت منتشر شود. معمولاً قالب‌هایی که توسط wordpress.org منتشر می‌شوند از بخش نمایش > پوسته‌ها قابل‌نمایش و دریافت به‌صورت مستقیم هستند. اما ببینیم مزایای قالب رایگان وردپرس وردپرس چیست؟

همان‌طور که گفتیم قالب‌های رایگان بدون پرداخت هزینه در اختیار شما قرار می‌گیرد. برخی قالب‌های رایگان در ابتدا به‌صورت آزمایشی در اختیار کاربران قرار داده می‌شوند تا کاربران بتوانند به یک سری امکانات اولیه این قالب‌ها دسترسی داشته باشند. باید در نظر داشته باشید که این قالب‌ها در حقیقت رایگان نیستند و هدف اصلی آن‌ها معرفی آن‌ها است و در آپدیت‌های بعدی شما باید آن‌ها را خریداری کنید. همچنین در برخی از این قالب‌ها در نسخه‌های بعدی امکان پشتیبانی وجود ندارد و فقط در ابتدا به‌عنوان پیش‌زمینه در اختیار شما قرار داده می‌شوند. همچنین شامل امکانات و قابلیت‌های کامل نیستند. رایگان منتشر شدن این قالب‌ها دلایل مختلفی دارد.

اولین دلیل توسعه‌دهندگان و طراحان قالب وردپرس، معروف شدن و تبلیغ کردن کار خودشان است. بعد از آن می‌توان به افزایش مهارت و تجربه اشاره کرد و درنهایت برخی از طراحان قالب‌ها، نسخه رایگان قالب را منتشر می‌کنند و برای دریافت نسخه حرفه‌ای از شما هزینه دریافت می‌کنند.

این قالب‌ها با سیستم وردپرس کاملاً سازگار هستند و شما می‌توانید برای کسب‌وکارهای مختلف از انواع مختلف این قالب‌ها استفاده کنید. این قالب‌ها نیاز به کد نویسی خاصی ندارند و این یکی از مزایای استفاده از آن‌ها به شمار می‌رود. درواقع شما به‌راحتی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

معایب استفاده از قالب وردپرس رایگان

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که هیچ قالب رایگانی وجود ندارد که هیچ مشکلی نداشته باشد و کاملاً بی‌عیب باشد. در نظر داشته باشید مدیران سایت‌ها هیچ قالب رایگانی را بدون اینکه برای آن‌ها سود نداشته باشد به کاربران ارائه نمی‌دهدند. بنابراین شما حتماً باید توجه داشته باشید که از سایت معتبری این پوسته‌ها را دریافت کنید و حتماً به نظرات سایر استفاده‌کنندگان نیز توجه کنید.

اکثر قالب‌های رایگان فاقد پشتیبانی هستند و هنگام استفاده از آن‌ها هیچ سایتی در قبال آن‌ها به ارائه خدمات نمی‌پردازد و درواقع هیچ‌کس پاسخگوی سؤالات شما نیست. چون شما هزینه‌ای برای قالب پرداخت نکرده‌اید هیچ طراح یا توسعه‌دهنده وظیفه پشتیبانی شما را نخواهد داشت. بنابراین اگر در سایت شما خللی ایجاد شود دیگر هیچ راهی جز تعویض قالب برای شما باقی نمی‌ماند. همچنین یکی دیگر از بدترین معایب این قالب‌ها این است که برخی از آن‌ها حاوی کدهای مخرب هستند که بدین طریق امنیت سایت شما درخطر افتاده و هکرها می‌توانند به سایت شما دسترسی داشته و به آن خسارت‌های جبران‌ناپذیری وارد کنند.

اکثر این قالب‌ها از صفحه ساز استفاده نمی‌کنند و اگر توسعه‌دهنده خیلی برای شما سنگ تمام گذاشته باشد، بخش سفارشی‌سازی قالب را فعال می‌کند. پس امکانات زیادی برای طراحی سایتتان با صفحه سازهایی مثل ویژوال کامپوزر را نخواهید داشت. البته می‌توانید ویژوال کامپوزر را جداگانه خریداری کرده و روی قالب رایگان خود استفاده کنید.

در نظر داشته باشید قالب‌های رایگان اختصاصی نیستند پس همواره انتظار داشته باشید که افراد دیگری هم ممکن است از این قالب‌ها استفاده کنند.

در ضمن، همانطور که گفته شد این قالب ها امکانات زیادی ندارند پس نمی توان گفت به خوبی قابلیت اختصاصی کردن را خواهند داشت.

قالب های رایگان آپدیت منظم و خاصی ندارند و نمی توان گفت به مرور امکانات جدیدی به آنها اضافه می شود.

قالب وردپرس حرفه‌ای

اگر قالب‌های رایگان را دوست ندارید و از استفاده آنها پشیمان شده‌اید شما می‌توانید با پرداخت هزینه از قالب‌های حرفه‌ای استفاده کنید. این قالب‌ها باعث می‌شوند سرعت سایت شما بالا برود و صفحات با سرعت بیشتری لود شوند.

توجه داشته باشید هنگامی‌که قالبی را از شرکتی خریداری می‌کنید آن شرکت حتماً پشتیبانی لازم را انجام دهد و به ارائه خدمات پس از فروش بپردازد. همچنین قالب حتماً فارسی و راست‌چین شده باشد.

توجه بفرمایید که قالب‌های حرفه‌ای هم مشکلاتی دارند. البته برخی از این مشکلات به شما برمی‌گردد شما باید برای انتخاب قالب موردنظر خود نهایت دقت لازم را داشته باشید. به‌عنوان‌مثال اگر شما یک قالب برای سایت شرکتی خود نیاز دارید؛ پس نباید سراغ قالب نیلسن بروید چون نیلسن قالب وردپرس فروشگاهی است نه شرکتی! نیلسن از ووکامرس پشتیبانی می‌کند و شما نیازی به ووکامرس برای راه‌اندازی سایت شرکتی ندارید.

شما باید توجه داشته باشید که با توجه به نیاز سایت خود و همچنین کارکردی که سایتتان دارد قالب موردنظر خود را انتخاب کنید. قالب‌ها دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که انتخاب آن‌ها بستگی به خود دارد. پس معایب قالب‌های حرفه‌ای به انتخاب شما بر می‌گردد. درنتیجه شما می‌توانید با یک انتخاب صحیح یک قالب همیشگی و مناسب داشته و از وردپرس لذت ببرید.