قطع شدن درگاه پرداخت

قطع شدن درگاه پرداخت سایت

وب فینیتی | به تازگی شاهد قطع شدن درگاه پرداخت سایتهایی هستیم که اینماد ندارن!

البته توجه داشته باشید که این فقط برای سایت هایی صدق میکنه که اینماد نداشتن ولی درگاه پرداخت داشتن. سایتهایی که تازه راه اندازی شده باشن به دلیل نداشتن اینماد، کلا نمیتونن درگاه پرداخت بگیرن!

حالا چرا؟ و از چه تاریخی این قضیه جدی شده؟

همونطوری که میدونید، چند ساله که از طرف دولت و اداره مالیات، روی دستگاه های کارت خوان، مالیات گرفته میشه. همین امر باعث شد خیلی از کسب و کارها از روش کارت به کارت و یا درگاه پرداخت اینترنتی استفاده کنن.

مثلا طرف در فروشگاه محصولی به قیمت 2 میلیون تومن به مشتری میفروخت. ولی برای اینکه از شر مالیات دستگاه کارت خوان خلاص بشه، همون موقع در سایتش یک محصول با قیمت 2 میلیون تومن تولید میکرد و به مشتری (که حضوری در فروشگاه بود) میگفت که از طریق سایت و درگاه پرداخت اینترنتی پول رو به فروشنده انتقال بده. ( اینجا ایرانه ها 😀 )

خب تا اینجا معلوم شد که سر دولت و اداره مالیات داشت کلاه میرفت. نشستن کلی فکر کردن و آخر گفتن: “چه کنیم، چاره کنیم، یه چیزی بدین پاره کنیم”

که خب باز هم چیزی جلو دست تر از مردم نبود 😥 

اینجوری شد که از بهمن ماه 1401 طرح اجباری شدن اینماد برای سایت هایی که درگاه پرداخت دارن اجرایی شد.

چه درگاه پرداخت های مستقیم (ملت، پاسارگاد و …) و چه غیر مستقیم ها (زرین پال، گیت پی و …) دیگه اجازه‌ی ارایه درگاه پرداخت به کسانی که اینماد نگرفته باشن رو ندارن.

 

البته خیلی از سایتها هستن که درجا برای شما درگاه میسازن. مثلا شما مبلغ 50 هزار تومن از همکارتون طلبکارید. میرید در این سایت ها و درخواست یک درگاه پرداخت یکبار مصرف به مبلغ 50 هزار تومن میکنید. درگاه برای شما ساخته میشه و میتونید لینکش رو بدین به همکارتون تا از طریق کارت های شتاب پرداخت کنه. به همین سادگی

ولی این نمیتونه برای فروشگاه های اینترنتی مفید باشه چون مشتریان زیادی دارن و باید دم به دقیقه درگاه بسازن. و البته خود کاربر هم معمولا از خرید منصرف میشه وقتی ببینه نمیتونه به درگاه پرداخت متصل بشه و این بده

حالا چاره چیه؟

خب طبیعتا خیلی از سایت ها به این طرح اعتراض کردن و هرج و مرج زیادی بوجود اومد. برای همین… (از اینجاش مهمه)

آقای وزیر ارتباطات و دار و دسته‌ی گرامی به فکر راه اندازی “اینماد خاکستری” افتادن. یعنی شما خیلی راحت تر از قبل میتونی اینماد بگیری ( ولی به هر حال باید بگیری)

چرا باید بگیری؟ چون بعدا طرح اظهار نامه مالیاتی و مجوز الکترونیک و … هم پیش خواهند آورد. از من گفتن بود 🙂

نویسنده: فرزاد رجائی